Excite

Webwinkels profiteren van de kerst

  • © Getty Images
Webwinkels merken het behoorlijk in hun omzet dat de kerstdagen eraan komen. Zij zagen hun weekomzet in de afgelopen tijd stevig toenemen. In de drie weken voor kerst nam de omzet van online winkels gemiddeld met zo'n 38 procent toe ten opzichte van de omzet in een gemiddelde week, naar een totaal van 177 miljoen euro.

Dit kwam naar voren uit een onderzoek van Thuiswinkel.org, dat in samenwerking met onderzoeksbureau Gfk werd uitgevoerd. In geld zorgde de verkoop van cadeau's en andere artikelen voor de kerst voor een extra omzet van maar liefst 146 miljoen euro. Over het geheel genomen lijkt kerst 'groter' te worden dan Sinterklaas. Toen nam de gemiddelde weekomzet in dezelfde periode met 27 procent toe.

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor was de gemiddelde weekomzet in de eerste drie kwartalen van 2014 zo'n 128 miljoen euro. In de hele periode die aan de kerst vooraf gaat, wordt voor 530 miljoen euro online gekocht. Meer dan twee derde van de consumenten die cadeaus kopen rond de feestdagen, blijkt dit te doen voor de kerst.

In totaal geeft ongeveer 70 procent aan hetzelfde uit te geven als vorig jaar.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017