Excite

Geen kerstpakket is slecht voor motivatie

Bezuinigen op het kerstpakket is funest voor de motivatie van werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Business Universiteit Nyenrode. Robben deed onderzoek naar het effect van het geven van cadeaus. Mensen blijken ieder jaar enorm uit te kijken naar hun kerstpakket.

Duurzame producten

De werknemers die dit jaar blij zijn gemaakt met een kerstpakket hebben vooral duurzame producten gekregen. Duurzaamheid en hulp bieden aan andere mensen is al enkele jaren erg populair, omdat de maatschappelijke betrokkenheid erg belangrijk wordt gevonden in economisch moeilijke tijden. Ook populair is het pakket waarbij een deel een aan goed doel wordt geschonken. Zo blijft er natuurlijk wel minder over voor de werknemer, maar dat hoeft geen probleem te zijn vindt Robben.

Waardering voor inzet

“Hoe klein ook, het is beter wel iets te doen en de werknemer waardering te geven voor zijn inzet van het afgelopen jaar,” zegt Robben. Volgens de hoogleraar is het geven van cadeaus goed voor het in stand houden van de relatie tussen werkgever en werknemer. Die relatie heeft nog wel eens scheve verhoudingen. “De werknemer ziet die relatie anders dan de werkgever. De werknemer heeft een zogenoemde sociale relatie. De werkgever bekijkt het zakelijker, die heeft een zogenoemde economische relatie.”

Kerstpakket in crisistijd

Werknemers vinden dat een kerstpakket ook tijdens crisistijd gewoon moet blijven. Volgens Robben verwacht de werknemer juist nu dat zijn werkgever voor hem of haar zorgt. Als een kerstpakket uitblijft, zal de werknemer dat interpreteren als “we hebben het niet goed gedaan.” Het gevolg is een negen tot vijf mentaliteit, waarbij werknemers, net als hun werkgever, hun tijd op de werkvloer puur economisch zullen beschouwen. “Het lijkt rationeel om in deze tijd te bezuinigen op dit soort extra’s, maar het werkt averechts,” aldus Robben.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017