Excite

Bezorging kerstcadeaus steeds vaker te laat

Tijdens de kerstmis van 2012 zijn meer dan 7 procent van de online bestelde kerstcadeaus te laat bezorgd. Dat is een verdubbeling van 2011. De teleurgestelde ontvangers waren het slachtoffer van de enorme stijging van bestellingen via het internet. Volgens Q&A Research & Consultancy waren webwinkels onvoldoende voorbereid op de grote hoeveelheid online kerstcadeaus.

Explosieve vraagstijging

“Webwinkels hebben blijkbaar moeite om de bezorgdiensten goed aan te laten sluiten op de explosieve vraagstijging van de decembermaand,” zegt Q&A Research & Consultancy in een toelichting. Ongeveer 6,4 procent van de bestellingen voor Sinterklaas kwamen te laat aan voor pakjesavond en 7,1 procent van de bestellingen voor onder de kerstboom werden niet op tijd bezorgd.

Aantal bestellingen gelijk

In 2011 lagen de percentages te laat bezorgde cadeaus nog fors lager. Bij Sinterklaas werd toen 3,8 van de cadeaus van Pakjesavond bezorgd, bij Kerst kwam toen 5,1 procent te laat. Opvallend is dat het aantal online bestellingen voor de feestdagen in 2012 op hetzelfde niveau lag als in 2011. Het aantal onbezorgde pakketjes steeg van iets minder dan 300.000 in 2011 tot een half miljoen in 2012.

Drukte rondom feestdagen

Volgens Q&A is het belangrijk dat de webwinkels zich instellen op de drukte rondom de feestdagen. “Met de nog altijd groeiende internetmarkt kan geconcludeerd worden dat webwinkels omzet mislopen als blijkt dat ze niet in staat zijn op tijd te leveren.” In Nederland zijn verschillende bezorgbedrijven actief die de pakjes van de webwinkels bezorgen. In december krijgen zij aanzienlijk meer werk dan in normale maanden.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017